Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Zuid-Indiaas

  • Kannadiga

    De Indiase keuken is heel divers. Net als de Europese. Een Russisch gerecht met rode bieten gaat niet samen met een Italiaanse pasta.

    Voor de Indiase keuken geldt dat ook zo.

    Op de startpagina staat haast niets wat ik herken uit mijn Indiase keuken.

    De mijne is de Zuid-Indiase, zo op de grens van Karnataka en Tamil Nadoe.

    100% vegetarisch, dus ook geen eieren of paddenstoelen.

    Een hoofdbestanddeel van de maaltijd is gekookte rijst.

    Gegeten met

    1.Sambhar, soort daal met groenten.

    2. Rasam (saaru) soort waterige soep.

    3. Een karnemelk gerecht of thayir / mosaru, een soort yoghurt.

    In deze volgorde.

    Daarnaast zijn er een of meer groentegerechten, een chatney of een pickle (zuurgoed)

    Ook zijn er gerechten met rijst met iets anders.

    Yoghurtrijst (Curd Rice), Tomatenrijst, Citroenrijst (Chitranna), Kokosrijst enz.

    Verder de typische Karnataka rijstgerechten als Bisi bele baath.

    Ontbijt bestaat uit rijst. Idli's (gestoomde rijst“broodjes”), Dosa's (rijstpannekoeken). Gerechten op basis van griesmeel (Upma / Upittu) zijn ook populair.

    Ook zijn er veel zoete gerechten voor de verschillende feestdagen.

    We kennen veel soorten payasam, soort rijstpudding.

    Ik kan veel recepten geven.

    Wat men in voorraad nodig heeft om (Zuid) Indiaas te koken is het volgende:

    Togare (Kannada) / Tuvaram paruppu (Tamil) / Arhar ki daal (Hindi) een soort gele linzen.

    Uddina bele / Ullundu / urad ki daal, soort zwarte linzen, maar zonder schil, is dus witachtig.

    Koriander, komijn, koenjit (geelwortel, haldi, manjal) , gedroogde rode peper, hing (asafoetida), zwart mosterdzaad, methi (fenugriek), karibevu-soppu (in Tamil karive-pillai, Hindi kari ke patte), verse koriander, kokos.

  • Beheerder indiasekeuken

    Hallo Kannadiga,

    Bedankt voor je reactie. Ik ben me er van bewust dat er op de startpagina weinig Zuid-indiase gerechten staan. Mijn ervaring met india betreft ook Zuid-India, dus ik heb zeker gezocht naar bepaalde recepten op het internet. Helaas staan er op het internet alleen recepten uit andere delen van India, of recepten die zijn aangepast aan Europa. Mocht jij bepaalde internetlinks kennen met Zuid-indiase recepten, dan hoor ik dat graag van je op indiasekeuken@startpagina.nl of via dit aanmeldingsformulier: http://indiasekeuken.paginamail.nl. Ik zal dan zorgen dat de links op de http://indiasekeuken.startpagina.nl komen te staan!

    Groet,

    Linda

    beheerder http://indiasekeuken.startpagina.nl

  • Niels N. van der Bijl

    Hallo, ik ben vegetarier maar eet wel eieren, kaas ed. Het is me niet duidelijk wat U bedoelt met ‘dus ook geen paddestoelen’. Dit is geen dierlijk produkt of moet ik schimmels waaruit paddestoelen voortvloeien zien als zijnde dierlijk?

    mvg,

    Niels.

  • Kannadiga

    Paddenstoelen zijn natuurlijk vegetarisch. Maar Indiers, en vooral de vegetariers onder hen, mijden het eten van paddenstoelen omdat ze onstaan zijn uit rotting. Paddenstoelen worden gezien als onrein.